GUARD AUTOMATION SATSER STORT PÅ BANEMARKEDET

Guard Automation satser stort på banemarkedet, spesielt innenfor signal- og automasjonsmarkedet, sier Tom Halfdansen, bransjeansvarlig for Bane i selskapet.

Larvikstunnelen E18, en av landets mest høyteknologiske tunneler, åpnet i september.
– Vi er stolt over å ha bidratt med vår kompetanse i dette arbeidet, sier Tom Halfdansen, bransjeansvarlig Bane i Guard Automation.

I og utenfor tunnelen er det 100 kameraer og 250 kjørefeltsignaler – i tillegg til et utall skilt, lysarmaturer og bommer. Det er automatisk overvåkning av vann og brann, og i bunnen av tunnelen, seks meter under havoverflaten, er det et pumpesystem og et drensbasseng. Guard har ifølge Statens Vegvesen innført en ny standard for veitunneler.
– Vi har lykkes i å utvikle høyteknologiske løsninger på kort tid – og på første forsøk på veisiden. Det er fordi vi har lang og solid erfaring og kompetanse fra prosessindustrien, sier Halfdansen.
Guard har store ambisjoner på jernbane og sporveier, både innenfor signal, automasjon, styring, regulering og overvåking og elektro. – Den digitale jernbanen er det største fornyelsesprogrammet i Norge. Derfor intensiverer vi nå satsingen vår innenfor disse feltene, forteller Halfdansen.
Han ser for seg økt aktivitet og store leveranser på områdene signal og automasjon i årene som kommer. – Vi har allerede ansatt flere erfarne signalressurser, blant annet med spesiell erfaring og kompetanse på konvensjonell signalering.

Bransjeuavhengig
Erfaring og kompetanse fra prosessindustri, automasjon og systemintegrasjon er bransjeuavhengig, mener Halfdansen. Han er overbevist om at det mye å hente ved å overføre og kombinere kompetanse fra prosessindustrien og veisiden inn i bane- og sporveisegmentet. – Det samme gjelder innenfor signalsegmentet. Her har det vært utfordrende å etablere bedrifter med nok kompetanse og erfaring på installasjonssiden. Nå ser vi på mulighetene for å ta grep, slik at løsningene blir både bedre og mer effektive. Vi ønsker å utfordre det etablerte og introdusere nye muligheter, sier Halfdansen.

Stor konkurransekraft
Teknologien i den nye Larvikstunnelen er i seg selv ikke ny eller unik– Det er vår erfaring som systemintegrator og evne til å automatisere som gjør løsningene optimale, sier han ubeskjedent. Dette er avgjørende for å utnytte teknologien og produsere innovative løsninger. Prosessindustri, som er grunnmuren vår, er en bransje med knallhard konkurranse hvor effektivitet og oppetid hele tiden måles.
Våre løsninger sørger for høyest mulig oppetid, og det gir trygghet for kundene våre. Innenfor prosessindustri gjelder det å ha topp gjennomføringsevne og stor konkurransekraft, og dette er sentralt i våre leveranser!
Guard har allerede bidratt med PLS-basert teknologi på Sporveiens signalsystemer. Vi har stor tro på at fremtidens signalsystemer for spesifikk infrastruktur i fremtiden kan styres ved hjelp av PLS-basert teknologi. Dette vil kunne redusere kostnader for nye anlegg og gi mer infrastruktur for pengene, avslutter Halfdansen.

Presenteras av

 

Fønix-logo-PMS

  • Teknologibedrift og ledende leverandør av industriell automasjon
  • Områdene vann&miljø, produksjonsindustri, vei&bane, smarte bygg
  • Guard omsetter for mer enn 200 millioner kroner
  • Guard har 130 ansatte, flere enn 90 av dem er ingeniører og selskapet er i sterk vekst
  • Selskapet har hovedkontor i Sandefjord, med kontorer i Oslo, Bergen, Porsgrunn og i Sverige.
  • Les mer på guard.no